"Dit zijn echt de gave dingen om bij betrokken te zijn" - M. den Hooglander

Het Vlissingse Stationsgebied op de Kenniswerf krijgt een enorme impuls. Als onderdeel van het compensatiepakket Wind in de Zeilen is er 5 miljoen beschikbaar om het Stationsgebied te upgraden. 

Marion den Hooglander, Stationsmanager

Het projectteam van gemeente Vlissingen werkt daarom in nauwe samenwerking met de stakeholders in het gebied aan de plannen en verwacht in 2022 over te gaan op uitvoering. 

Marion den Hooglander is de Stationsmanager van station Vlissingen. “Als Stationmanager ben je verantwoordelijk voor het beheer, onderhoud en exploitatie van het station. Ik maak regelmatig een praatje met de exploitanten, check of alles goed verloopt en of ik ergens bij kan helpen. Daarnaast houd ik me bezig met de drie thema’s: schoon, heel en veilig op en rondom het station. Ook ben ik het eerste aanspreekpunt vanuit NS Stations voor gemeenten. De ontwikkeling van het Vlissingse Stationsgebied is ook wel één van mijn krenten uit de pap. Dat zijn voor mij echt de gave dingen om bij betrokken te zijn.”

Landelijke ontwikkelingen

“In de plannen voor het Vlissingse Stationsgebied ben ik vooral betrokken samen met de stationsontwikkelaar vanuit NS Stations. Onze stationsontwikkelaar zit landelijk bij allerlei projecten en neemt die ervaring mee naar het Vlissingse Stationsgebied. In dit geval staat de gemeente heel erg open voor onze input en worden we echt bij de plannen betrokken. Dat geldt niet alleen voor ons maar ook voor de andere stakeholders in het gebied.”

Uitdagingen 

“Elk stationsgebied heeft zo zijn eigen uitdagingen. We zijn tevreden over de beoordeling die onze reizigers het station geven. De stationsomgeving wordt wel als minder prettig ervaren, dus het is goed dat hier iets aan gedaan wordt. We zien vaak dat voorpleinen en gebiedsontwikkelingen veel doen met de beleving van een station. Vanuit NS Stations zijn we dan ook heel blij dat dat te gebeuren staat in Vlissingen. Over een paar jaar herken je het hier niet meer terug.” “Daarnaast is Station Vlissingen een eindstation wat niet in het centrum ligt. Ik moest laatst aan iemand uitleggen dat het 20 minuten lopen is naar het centrum. Dat is denk ik wel een grote uitdaging in Vlissingen, hoe je alles goed met elkaar kan verbinden. Een betere aansluiting van het openbaar vervoer of het aanbod van deelmobiliteit kan daar zeker een rol in spelen.”

Korte termijn

“We kijken nu al met de gemeente hoe we op korte termijn het gebied zo aantrekkelijk mogelijk kunnen maken. Zo zijn afgelopen maanden de weesfietsen opgeruimd en richten we een plek in voor deelmobiliteit zoals de deelfietsen. Ook is er veel vervuiling aan borden in het gebied. Reizigers weten niet waar ze naartoe moeten als ze het station uitkomen. Ze moeten op verschillende borden kijken om de informatie te zoeken die ze nodig hebben, dat kan beter. We onderzoeken daarnaast hoe we meer verbinding met de stad kunnen maken, bijvoorbeeld door het organiseren van evenementen in het Stationsgebied.”

Het Stationsgebied over 5 jaar 

“Het Vlissingse Stationsgebied is straks niet meer alleen een plek waar je de trein of ferry kunt pakken. Het is een plek waar je komt omdat er iets te beleven valt of omdat je er prettig kunt wachten en van de omgeving kunt genieten. Een gebied met veel groen waar nog steeds iets van horeca is waar je iets kunt eten en drinken. Maar ook dat je duidelijk ziet waar je naartoe moet als je het station uitstapt. Zowel richting de ferry als het centrum maar ook voor de studenten die richting de scholen gaan. Daarnaast zou het fantastisch zijn als je ook iets terug ziet van Vlissingen op het voorplein. Dat je meer feeling hebt met waar je bent en iets meekrijgt van de historie van de stad.”