Bankert Boating is de plek op de Kenniswerf waar je terecht kunt voor stalling en onderhoud van jachten. Het bedrijf is gevestigd op de maritieme pier in de Eerste Binnenhaven en bestaat 7 jaar. 

Locatie Bankert Boating

De eigenaar van de Michiel de Ruijter Haven in Vlissingen heeft het opgericht als toevoeging aan de haven van Vlissingen. Anderhalf jaar geleden namen Daniel de Snoo en Arjan Zilver het stokje van hem over. Met passie, vakmanschap, innovatie en goede service tillen ze het bedrijf naar een hoger niveau.

Stormachtige ontwikkeling

Daniel werkt al sinds zijn 15e bij Bankert Boating en is nu, als 21 jarige, mede-eigenaar en misschien wel de jongste ondernemer op de Kenniswerf. “Ik wilde altijd al ondernemen en als er dan zo’n kans langskomt, dat is wel heel gaaf. Ook mijn kompaan Arjan werkte hier al en had interesse om het over te nemen. We hebben besloten om het samen te doen en een B.V. op te richten. Sinds de overname is het een stormachtige ontwikkeling geweest, het is nu zo druk dat het eigenlijk lastig begint te worden.”

Service en onderhoud

“Service en onderhoud is onze core business. Dus het onderhouden en inbouwen van motoren, inbouwen van boegschroeven en het onderhouden van elektriciteitssystemen. We hebben hier jachten staan die de hele wereld over gaan. Als je ergens op zee ligt, moet je op je technische systemen aan boord kunnen vertrouwen. Wij proberen klanten daarin te ontzorgen. Daarnaast doen we veel stalling. We hebben een scheepslift die tot 25 ton uit het water kan halen. Van 1 oktober tot 1 april is het winterstalling en staat het hier bomvol. In de zomer doen we vooral veel onderhoudsklussen.”

Alles onder 1 dak

“We hebben hier een werkplaats met gereedschap waar we technisch werk verzorgen. We gaan niet snel een project uit de weg en zijn van alle markten thuis. Je kunt bij ons in principe terecht voor alle technische vragen. In RVS werk zijn we ook vrij uniek. Je hebt preekstoelen, de punten van de boten op het dek waar je aan vast kunt houden. Als je dat in de prak vaart, halen wij het eraf en maken we het precies hetzelfde na. Dus dat buigen, lassen, polijsten en monteren we. Dat is heel specialistisch werk. Ondertussen kunnen we ander servicewerk doen, we hebben echt alles onder 1 dak. Daarnaast mogen klanten hier ook zelf aan hun boot komen werken. Wij halen deze dan uit het water en zij krijgen een sleutel van ons en mogen 24/7 het terrein op. Daar zijn we vrij uniek in, maar vinden wij eigenlijk heel normaal.”

Passie voor watersport

“We houden ook allebei van varen. Je ziet wel eens bij bedrijven dat de eigenaar of het personeel helemaal geen affiniteit heeft met de sector. Wij zijn echte watersporters en hebben ook allebei een boot. We hebben alleen geen tijd meer om er mee te varen en er moet veel onderhoud aan gebeuren. Onze eigen boten zien er eigenlijk het minst goed uit. We zijn vanwege de drukte ook echt op zoek naar iemand erbij, maar wel iemand die er echt voor gaat. We zijn geen groot bedrijf en vinden het belangrijk dat de mensen die hier werken hart voor het bedrijf krijgen en mensen zijn waar we van op aan kunnen.”

Innovatie

“De laatste tijd zijn we ook bezig met innovatie. Het dek dat op de jachten ligt, wordt bijvoorbeeld vaak uitgevoerd met hout. Dat hout moet je schuren, wordt groen en moet je onderhouden en in de olie zetten. Wij zijn nu dealer geworden van Easy Tek in Zuidwest Nederland. Dat is heel dun kunststof materiaal waar we zelf hele grote panelen van kunnen maken. Dan halen we het hout eraf en leggen we er kunststof voor terug. Dat blijft 20 jaar goed en er gebeurt nooit wat mee.”

Groeiplannen  

“We hebben totaal een oppervlakte van 3000 m2 en kunnen ongeveer 40 jachten stallen. We hebben nu 100% bezetting in de winter en 60% in de zomer. Anderhalf jaar geleden was dit nog veel minder, dan was het in de zomer vaak leeg. We zijn daarom wel aan het brainstormen om uit te breiden. Het liefst zouden we een loods neerzetten naast ons kavel, maar dat is niet mogelijk. We hebben wel andere ideeën en daar zijn we druk mee bezig. We hopen wel uit te breiden op de Kenniswerf. Het moet namelijk in de buurt zijn, want de scheepslift moet naar die andere plek kunnen komen.”

Kenniswerf

“De ontwikkeling van het gebied is heel hard gegaan. Toen we hier begonnen, was het een braakliggend terrein en had je eigenlijk niks te zoeken in dit straatje. Er is steeds meer bedrijvigheid, maar ook zien we steeds meer mensen die hier een wandeling maken. Het is leuk dat het veel nautische ontwikkelingen zijn. Ook de nieuwe Dokhaven bij het Scheldekwartier is een mooie ontwikkeling, zeker voor varend Nederland. Voor ons als werf is een nieuwe jachthaven heel goed, maar ook het imago van Vlissingen wordt opgekrikt door dat soort ontwikkelingen.”